×

Błąd

[sigplus] Critical error: mod_sigplus (sigplus module) requires plg_sigplus (sigplus plug-in) to be installed. The latest version of plg_sigplus is available from JoomlaCode.

Kampania społeczna "Zgnieć puszkę nie auto"

Zgnieciona puszkaW Szczecinie pojawiły się na ulicach stojące bllboardy, promujące najnowszą kampanię społeczną o nazwie "Zgnieć puszkę nie auto". Inicjatorami akcji jest prawdopodobnie lokalna Fundacja "Razem Bezpieczniej" wspierana przez Policję. Co ciekawe, w Internecie nie odnajdziemy żadnej wzmianki na temat tego przedsięwzięcia. Czy kampanie społeczne prowadzone w takiej formie odniosą pożądany sukces?

Na plakacie widnieje informacja, iż akcja została sfinansowana ze środków Wojewódzkiego Programu Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2012-2020 ujętych w budżecie województwa zachodniopomorskiego w 2014 roku. Nie wiadomo jednak ile plakatów zostało wydrukowanych i jak długo będą one gościć na ulicach miasta. Ten, który udało mi się uwiecznić na fotografii, znajduje się na Alei Wyzwolenia, tuż przy Placu Rodła w Szczecinie.

 

 

Motyw przewodni projektu graficznego to dużej wielkości napis "Zgnieć puszkę nie auto", pod którym umieszczone zostało zdjęcie sprasowanej puszki, leżącej obok kluczyków do samochodu. Najważniejsze treści znajdują się na dole plakatu:

W ubiegłym roku, w naszym kraju nietrzeźwi kierowcy uczestniczyli w 4028 wypadkach drogowych. Śmierć w nich poniosły 523 osoby, a 4737 osób zostało rannych.

"Zgnieć puszkę nie auto" - reklama społeczna przeciwko pijanym kierowcom.

Warto zauważyć, iż zastosowano tutaj bardzo trafnie dobrane stwierdzenie dotyczące uczestnictwa w wypadku, a nie jego spowodowania w następstwie spożycia alkoholu. Mimo wszystko interpretacja dwóch zdań, dotyczących statystyk wypadków drogowych z udziałem nietrzeźwych kierowców, jest stosunkowo jednoznaczna. Jednakże wymieniona liczba 4 028 wypadków drogowych to łączna suma wszystkich zdarzeń z udziałem nietrzeźwych użytkowników ruchu, a nie tylko i wyłącznie spowodowanych przez pijanych kierowów. Napis na plakacie zatem wprowadza w błąd i za chwilę przekonamy się, dlaczego.

Jak przedstawiają się policyjne statystyki w zakresie wypadków drogowych w 2013 roku?

W raporcie "Wypadki drogowe w Polsce w 2013 roku" Komendy Głównej Policji (opracowanie: E. Symon, Warszawa 2014) czytamy, iż w ubiegłym roku do Policji zgłoszono 35 847 wypadków, w których zginęło 3 357 osób, a 44 059 zostało rannych. W województwie zachodniopomorskim odnotowano 2 106 wypadków, 214 zabitych i 2 465 rannych. Dane statystyczne wskazują ponadto, że aż niespełna 82% zdarzeń drogowych spowodowana jest winą kierowcy.

Od 2009 roku dostrzegamy wyraźną tendencję spadkową wypadków z udziałem nietrzeźwych kierowców. Obecnie liczba ta jest nawet o 1/3 mniejsza, niż kilka lat wcześniej.

W 2013 roku pijani uczestnicy ruchu spowodowali 3 001 wypadków, co stanowi 8,3% ogółu. Śmierć w tych zdarzeniach poniosło 426 osób (12,7%), a rannych odnotowano 3 523 (8%). Wśród nietrzeźwych sprawców najliczniejszą grupę reprezentują pijani kierowcy - spowodowali łącznie 2 165 wypadków, przyczyniając się do śmierci 288 osób i odniesienia ran przez 2 791 osób. Pomimo tendencji spadkowej, alkohol w dalszym ciągu czyni wiele zła w polskiem demografii.

Jak podaje raport, liczba 4 028 wypadków drogowych w 2013 r. dotyczy wszystkich nietrzeźwych użytkowników dróg (np. pieszych), a nie tylko i wyłącznie pijanych kierowców. W rzeczywistości wypadków spowodowanych przez prowadzących pojazdy pod wpływem alkoholu było 2 165.

Warto jeszcze dodać, iż w 2013 roku spadła liczba ujawnionych nietrzeźwych kierowców aż o 7 843 (łącznie było ich 163 177, a rok wcześniej 171 020). Związane jest to bezpośrednio z intensyfikacją działań kontrolnych ze strony Policji, która w ubiegłym roku dokonała około 9 milionów badań stanu trzeźwości.

Czy kampanie społeczne dotyczące bezpiecznej jazdy są potrzebne?

Kampanie społeczne w tym zakresie są bardzo potrzebne. Jedną z nich jest "10 mniej ratuje życie. Zwolnij", która skierowana jest przede wszystkim do osób, które przekraczają dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym. W przypadku tytułowej reklamy społecznej o tytule "Zgnieć puszkę nie auto", jej skuteczność może być niewielka. Zdjęcie zgniecionej puszki, kluczyków oraz krótka (i w dodatku błędnie sformułowana) wzmianka o danych statystycznych, dotyczących wypadków drogowych z udziałem nietrzeźwych kierowców, wywiera niewielki wpływ na emocje odbiorcy, nie pobudza do wewnętrznej refleksji. Mimo wszystko należy podejmować kroki ku temu, by reklamy społeczne propagujące bezpieczną jazdę na drodze stawały się codziennością. Miejmy jednocześnie nadzieję, że utrzyma się tendencja spadkowa liczby wypadków drogowych w Polsce w tym spowodowanych przez pijanych uczestników ruchu.

Pamiętaj - siadając za kółkiem pod wpływem alkoholu ryzykujesz stanie się potencjalnym mordercą na drodze. Nie warto. Lepiej zgnieć puszkę i zostań w domu.

Źródło danych statystycznych: "Wypadki drogowe w 2013 roku", oprac. E. Symon, Komenda Główna Policji, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego, Wydział Ruchu Drogowego, Warszawa 2014.

Jesteś tutaj: Start Puszkomania Ciekawostki Kampania społeczna "Zgnieć puszkę nie auto"

Galeria

[sigplus] Critical error: mod_sigplus (sigplus module) requires plg_sigplus (sigplus plug-in) to be installed. The latest version of plg_sigplus is available from JoomlaCode.

Google+